Commerciële Flower Power: hoe de wereldwijde bloemenhandel blijft bloeien

tulpen in Nederland

Bloemen zijn meer dan alleen visueel aantrekkelijke en geurige planten; volgens sommige schattingen vormen ze de basis van een industrie die jaarlijks bijna $ 30 miljard verhandelt.

De bloemenhandel is al vele eeuwen in een of andere vorm aanwezig, maar de moderne bloemenhandel gaat grotendeels terug tot de zeventiende eeuw toen Nederland begon met het importeren van tulpen uit het Ottomaanse rijk. Dit leidde tot de beruchte Tulpenmanie, die meer dan een eeuw later werd vereeuwigd in het invloedrijke boek Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds, geschreven door de Schotse journalist Charles Mackay.

Zaden planten

bloemen uit Nederland

Nederland, geleid door veilinghuis Royal FloraHolland nabij Amsterdam, groeide in de 19e eeuw uit om de wereldwijde bloemenhandel te domineren, een positie die het tot op de dag van vandaag behoudt.

  • Volgens de Observatory of Economic Complexity heeft Nederland een marktaandeel van ongeveer 50% als ‘s werelds grootste exporteur van snijbloemen, en is het de op drie na grootste importeur.
  • Ongeveer 80% van alle tulpen in de wereld wordt in Nederland geproduceerd, met jaarlijks ongeveer 2 miljard tulpen uit het land. Daarnaast is Nederland de grootste producent en exporteur van pioenen. In 2021 exporteerde het land maar liefst 680.090 ton snijbloemen, zoals gerapporteerd door de International Trade Center (ITC) handelskaart.

De bloemenindustrie is sterk afhankelijk van snel transport om dagelijks verse bloemen te leveren aan bloemisten, supermarkten en groothandels over de hele wereld. Bloemen verwelken en verwelken gemakkelijk, waardoor tijd een kritieke factor is om hun waarde te behouden. Daarom is het succes van de industrie gebaseerd op een snelle en efficiënte infrastructuur.

Petal to the Metal: de snelle toeleveringsketen van de bloemenindustrie

bloemen uit Nederland

In de afgelopen 20 jaar is de bloemenproductie met gemiddeld 7,5% per jaar gegroeid, zo blijkt uit marktonderzoek van ProVerde. Om deze productie bij te houden, is er een toeleveringsketen ontstaan die de precieze en snelle levering van bloemen van boerderijen naar winkelpuien mogelijk maakt.

  • Volgens Sylvie Mamias, secretaris-generaal van de internationale bloemenhandelsorganisatie Union Fleurs, verliezen snijbloemen, die bedoeld zijn voor vazen, 15% van hun waarde voor elke extra dag dat ze onderweg zijn en hebben ze een vaasleven van slechts ongeveer twee weken.
  • Dit vereist het gebruik van koelketenlogistiek, waarbij gebruik wordt gemaakt van gekoelde opslagsystemen op schepen, vliegtuigen, vrachtwagens en andere aspecten van de toeleveringsketen om ervoor te zorgen dat bloemen binnen 48 uur snel van de boerderij naar de markt worden vervoerd.

De bloemenhandel is een waanzinnige aangelegenheid. Bijvoorbeeld, de Aalsmeer-markt in Nederland, ‘s werelds grootste bloemenveiling en -markt, verhandelt elke weekdag ongeveer 19 miljoen bloemen, wat zich vertaalt in een omzet van ongeveer $ 7,2 miljoen, volgens het Guinness Book of World Records. Als je een grote bloemenmarkt in een grote stad bezoekt, kom je een bruisende bazaar tegen vol met verkopers die zich richten op individuele detailhandelaren en razendsnel onderhandelen met groothandelskopers.

Waar gaan bloemen heen? De bloemenindustrie heeft een sterke band met commerciële afnemers, zoals restaurants, hotels, kantoren en andere grote openbare ruimtes. Astute Analytica, een marktonderzoeksbureau, meldt dat 80% van alle bloemen voor commerciële doeleinden aan bedrijven wordt verkocht, in plaats van aan particulieren of huishoudens.

De Verenigde Staten zijn ‘s werelds grootste importeur van bloemen, goed voor 21% van het wereldwijde aanbod. TrendEconomy identificeert Duitsland, Nederland (toepasselijk) en het Verenigd Koninkrijk als de andere top vijf importeurs van bloemen. In de Verenigde Staten wordt 80% van de verkochte bloemen geïmporteerd van buitenlandse kwekers.

Hun bloemen verdienen

De oorsprong van de bloemenproductie ondergaat een opmerkelijke verandering. De Nederlanders, die al eeuwenlang genieten van het voordeel van de eerste verhuizer (gewoonlijk imperialisme genoemd), in combinatie met het voordeel van een natuurlijk vruchtbare bodem, verliezen geleidelijk hun greep als de belangrijkste wereldwijde bloemenproducent.

Boeren in Kenia, Ecuador en Colombia, die dichter bij de evenaar liggen, komen snel naar voren als dominante krachten in de bloemenindustrie. Dit kan worden toegeschreven aan basiswetenschap en een trend die in de jaren zeventig is ontstaan. Bloemen hebben de neiging om te bloeien in gebieden met grote hoogte, overdag veel zonlicht en koele nachten. Een paar decennia geleden maakte de sterke stijging van de gas- en olieprijzen het verwarmen en voeden van kassen in koudere streken van het noordelijk halfrond aanzienlijk duurder, wat de weg vrijmaakte voor producenten in het zuiden van de wereld om deze kans te grijpen.

In de daaropvolgende jaren zijn deze landen uitgegroeid tot grote spelers in de bloemenindustrie. Met name Kenia is uitgegroeid tot de grootste leverancier van rozen aan de Europese Unie, met een marktaandeel van 38%. Om gelijke tred te houden met de snelle expansie van de sector, waarbij de bloemenproductie is gestegen van 10.946 ton in 1988 tot 122.825 ton in 2015, zoals gerapporteerd door het Horticultural Crop Directorate, heeft Kenia een substantiële transformatie van zijn infrastructuur moeten doorvoeren.

rozen in Kenia

Op de Jomo Kenyatta International Airport in Nairobi, de hoofdstad van Kenia, is de wereldwijde vraag naar bloemen zo groot geworden dat een hele terminal exclusief voor de bloemenhandel is bestemd. Dit is een verder bewijs dat de lang gekoesterde dominantie van Nederland in de bloemenindustrie, die dateert uit de tijd dat tulpen voor exorbitante prijzen tot 10.000 gulden werden verkocht, aan het verdwijnen is.