Hoe te voorkomen dat uw op lithium-ion gebaseerde energieopslagproject in brand vliegt

Tijdens een sessie tijdens POWERGEN International bespraken vertegenwoordigers van de energieopslagindustrie het risico van brand voor energieopslagprojecten met lithium-ionbatterijen.

Paul Hayes, CEO van American Fire Technologies, leidde het publiek door wat er gebeurt als een batterij vlam vat. Hij legde uit dat er geen technologie bestaat om Thermal Runaway (TR) te stoppen, het fenomeen dat plaatsvindt wanneer een lithium-ionbatterij in temperatuur toeneemt en dat de omstandigheden zodanig verandert dat de temperatuur in batterijcellen eromheen nog verder toeneemt. Hij zei dat hij een groot fan is van het Battery Management System (BMS), omdat het BMS bij correct werken een afwijking in een batterijcel moet detecteren en het systeem moet afsluiten voordat TR plaatsvindt.

Hij legde uit dat vlak voordat een batterij vlam vat, deze uitgast en hij een video liet zien van hoe dat eruit ziet in een cel.

Chris Ruckman, directeur Energieopslag bij Burns en McDonnell, leidde het publiek door enkele van de op de markt bestaande brandblussystemen. Aërosolsystemen, zei hij, zijn niet altijd effectief omdat ze meestal rook en warmte nodig hebben om te werken en die twee elementen zijn niet noodzakelijk aanwezig wanneer TR van een lithium-ionbatterijsysteem begint. Hij voegde eraan toe dat sprinklersystemen ook niet effectief zijn, omdat ze alleen de bovenkant van het batterijsysteem bedekken en het probleem waarschijnlijk in een cel zit.

De enige manier om thermische wegloper tegen te gaan, is door de aangrenzende cellen te koelen en aerosolsystemen en sprinklersystemen kunnen dat niet.

Ruckman zei dat de beste preventieve maatregel is om vroeg en vaak met eerstehulpverleners te communiceren, zodat zij weten welk type energieopslagsysteem aanwezig is in uw faciliteit. Hij raadde aan om op de site te vermelden wat de chemie van de batterij is en vermeldt ook een persoon die first responders kunnen bellen als ze een vraag hebben.

De volgende stap was LG Chem VP Peter Gibson die sprak over enkele van de mythen rond lithium-ion, zoals dat batterijen zelf het enige veiligheidsrisico vormen en dat batterijen grondstoffen zijn. Hij wilde ook dat het publiek wist dat elke lithiumbatterij in brand kan vliegen, inclusief enkele die als ‘veilig’ worden verkocht, met name lithiumfosfaat. De laatste mythe die hij wilde wegnemen, is dat lithiumbatterijen giftig waterstoffluoridegas afgeven, wat zij niet doen, zei hij.

Gibson concentreerde zich op de systeemrisico’s voor de rest van zijn presentatie en verklaarde dat het soms de integrator is die mogelijk niet goed een batterijsysteem heeft geïnstalleerd dat brand heeft veroorzaakt.

“Het is niet de systeemintegrator die de slechte pers krijgt [als er brand is], het is de naam op de batterij,” zei hij.

Hij drong er bij projectontwikkelaars op aan om ervoor te zorgen dat systemen worden geïnstalleerd met de juiste behuizing en liet foto’s zien van een systeem in Korea waar de behuizing een lek had, wat uiteindelijk brand veroorzaakte.

“Branden zullen gebeuren. We moeten naïef zijn om te denken dat er geen ander vuur komt, ‘zei hij.

Ray Hohenstein, Market Applications Director bij Fluence, een systeemintegrator, vertelde vervolgens over de zes veiligheidsmaatregelen die zijn bedrijf neemt bij het installeren van systemen. Dit zijn intelligent systeemontwerp, kwalificatie van leveranciers, beschermende componenten, brandblussystemen, monitoring en veiligheidsprocedures en -cultuur.

Jay Goldin, VP bij Munich RE, een bedrijf dat verzekeringen aanbiedt voor energieopslagprojecten, sprak over hoe zijn bedrijf technologierisico evalueert. Hij zei dat ze met de kerntechnologie beginnen, helemaal tot aan de batterijopslagcel, en zich opwerken in het systeem met de vraag ‘wat kan er misgaan?’

Thermische problemen, vocht, veranderingen in de regelgeving, tariefregels, nakoming van leveranciersgarantie spelen allemaal een rol, zei hij.

Hoewel er risico’s zijn, zeiden alle panelleden, vertragen ze de groei van de industrie niet. Burns en McDonnell zien een grote stijging van het aantal klanten dat opslag van batterij-energie wil, zei Ruckman.

Bovendien komen er normen aan, die zullen helpen ervoor te zorgen dat systemen in de toekomst veilig en correct worden geïnstalleerd.